Aqua Design Amano

ADA first opened an aquarium shop named “Aqua Design Amano” in Niigata City, Japan in December 1984 carrying mainly aquatic plants that were unfamiliar at the time, and later established Aqua Design Amano Co., Ltd. in April 1992.

Its founder, Takashi Amano proposed his own style called “Nature Aquarium”, recreating environments just like nature and growing living things in aquariums, and advocated a connection between the richness of the aquarium hobby and the natural environment to aquarists around the world.

ADA has been working on the product development with the policy of “producing what ADA wants” and has produced so many epoch-making products with full of originality that never existed before. “ADA NATURE AQUARIUM”, a product lineup for enjoying Nature Aquarium that combined high-performance, stylish design and playfulness that is fascinating to users, has been favored by high-end users around the world.

Moreover, ADA also launched a new brand named “DOOA” in 2017 with the concept of enjoying aquatic plants and other plants more spontaneously, and released a product lineup for Aqua Terrarium and Paludarium. Today, ADA provides products for Nature Aquarium that meet the needs of a wider range of users while proposing how to enjoy water and greenery with the two brands such as “ADA NATURE AQUARIUM” and “DOOA”.

Furthermore, ADA focuses not only on the product development and sales, but also offering highly specialized information about ADA products and how to enjoy the hobby through the monthly magazine “AQUA JOURNAL” (first published in 1994), video streaming channel “ADAview” and social network, and carries through its own business development by editing and publishing everything done in-house. In addition, “IAPLC (The International Aquatic Plants Layout Contest)” sponsored by ADA has grown into the world’s largest international planted aquarium contest since 2001. There were 2,617 entries, making the largest number in the history of IAPLC from 84 countries and areas in 2021. IAPLC continues to create new trends every year.


ADAは1982年12月に新潟市に創業した当時としては珍しかった水草をメインとしたアクアリウムショップ「アクアデザインアマノ」を前身とし、1992年4月に「株式会社アクアデザインアマノ(ADA)」としてスタートしました。創業者である天野尚は、水槽の中に自然さながらの環境を再現し生物を育てる「ネイチャーアクアリウム」という独自のスタイルを提唱し、世界のアクアリストにアクアリウムホビーの豊かさと自然環境とのつながりを示しました。製品開発においては「自らが欲しいモノをつくる」ということをポリシーとし、それまでなかったオリジナル性に富んだエポックメイキングな製品を数多く生み出してきました。現在ではネイチャーアクアリウムを楽しむための高い機能性とデザイン性、使用者を楽しませる遊び心、それらを兼ね備えた製品群「ADA NATUREAQUARIUM」は、世界のハイエンドユーザーに支持されるようになりました。さらに2017年には、より自由なスタイルで水草や植物を楽しむことをコンセプトとした新ブランド「DOOA」を立ち上げ、アクアテラリウムやパルダリウム用の製品群を発表。現在はネイチャーアクアリウムを楽しむための「ADA NATURE AQUARIUM」と「DOOA」の2つのブランドで水と緑の楽しみ方を提案しながら、より幅広いユーザーのニーズに応える製品を提供しています。またADAは製品の開発、販売だけにとどまらず、月刊誌『アクア・ジャーナル』(1994年創刊)をはじめ、動画配信「ADAview」やSNSなどを通じて製品やホビーの楽しみ方など専門性の高い情報を世界のアクアリストに届けることにも注力しており、それらの編集、出版もすべて自社内で行い独自の事業展開を貫いています。なお、2001年からADAが主催する「IAPLC(世界水草レイアウトコンテスト)」は、世界最大規模の国際的な水草レイアウトのコンテストにまで発展し、今年2021年には84の国と地域から歴代最多となる2,617作品の応募があり、毎年のトレンドを生み出しています。

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